Doelstelling

Tijdens de naschoolse begeleiding leert de jongere plannen en organiseren en welke strategieën daarbij gebruikt kunnen worden. De verworven competenties zijn nuttig bij activiteiten zoals het maken van schoolwerk en het juist hanteren van een agenda of andere planningssystemen. Daardoor leert de jongere hoe het de regie over zijn leven kan krijgen en behouden en daarmee kan doorgroeien naar een grotere mate van zelfstandigheid. Wij vinden goed afstemmen met ouders en het systeem van de jongere belangrijk met als doel dat de vaardigheden van het kind worden geïntegreerd en gegeneraliseerd.

Begeleiding

De begeleiding wordt uitgevoerd door ons team naschoolse begeleiding. De medewerkers zijn intensief getraind in de methodiek Geef me de 5.

Intakegesprekken worden gehouden door Manouk Nagtegaal, coördinator van de afdeling. Hij onderhoudt in principe de verdere contacten met ouders en school en draagt zorg voor het begeleidingsplan en de individuele afspraken met de jongere.

De dagbegeleiding is gericht op het aanleren van;

  • Huiswerk plannen
  • Leerstrategieën
  • Maakstrategieën
  • Spullen organiseren
  • Het organiseren van samenwerkingsopdrachten
  • Problemen op school oplossen
  • Hulpvragen leren stellen

De naschoolse begeleiding is op werkdagen van half 3 tot 6 uur, behalve op vrijdag van half 3 tot half 6. Na school kunnen de jongeren hier terecht. Op een vaste plek in één van de lokalen worden zij begeleid en krijgen zij nieuwe strategieën aangeleerd en gegeneraliseerd. Doel is dat deze strategieën inslijten en de jongere hierdoor zelfstandig wordt en de begeleiding weer afgesloten kan worden.

Als contactpersoon krijgt elke jongere een vaste mentor. Deze mentor is aanwezig op de naschoolse begeleiding en onderhoudt contact met ouders en wanneer nodig met school.